lauantai 16. tammikuuta 2016

DIY Suodatinpaperiruusut

Ohjeistusta suodatinpaperiruusuihin on kyselty useasti niin täällä blogissa, kuin Facebookin hääryhmissäkin, joten ajattelin jakaa teille kuvalliset ohjeet siitä, miten minä teen ruusut suodatinpapereista. Tapoja on monia, itse olen todennut tämän kätevimmäksi tavaksi ja lopputulos on juuri sitä, mitä alunperin olen hakenutkin. :) 


Tässä kasassa on kuivumassa punajuurimehulla vaaleanpunaiseksi värjättyjä suodatinpapereita. Pidän siitä, ettei väristä tule tasainen. Olen siis laittanut hieman kulhoon punajuurimehua ja reilusti vettä. Tästä satsista tuli muuten hieman tummempi, kuin aikaisemmista. Kyseessä on kuitenkin bioväri, joten en tiedä, kuinka kauan väri ruusuissa tulee kestämään, vai haaleneeko se ajallaan.


Yhtä ruusua varten tarvitset: 

Kuusi suodatinpaperia (kuvassa jo päällekkäin) 
Pyöreän mallin ruusun piirtämistä varten (itse käytän lasia, jonka halkaisija on noin 8cm)
Nitoja
Lyijykynä
Pyyhekumi
Sakset


1. Aseta kuusi suodatinpaperia päällekkäin ja piirrä piparkakkureunainen ympyrä ensimmäisen paperin päälle lasia/muottia apuna käyttäen. Olen nähnyt myös versioita, joissa nuo piparkakkureunat on jätetty kokonaan piirtämättä ja paperiin on piirretty ympyrä. Mielestäni ruususta tulee eläväisempi piparkakkureunoilla.

2. Laita niitti keskelle, siten, että se lävistää jokaisen paperin.


3. Leikkaa kuvio irti. Jos lyijykynästä on jäänyt tummia jälkiä (erityisesti näkyvät valkoisessa suodatinpaperissa), voit pyyhkiä rajat pois ennen seuraavaa vaihetta.


4.  Nosta ensimmäinen paperi (papereita on nyt siis yhteensä 12 leikkaamisen jälkeen) muista papereista erilleen ja rypistele myttyyn. Itse olen jättänyt niitin nurjanpuolen ruusun pohjalle. 



5. Rypistele yksitellen jokainen paperi kunnolla. Lopulta ruususi on tällainen nuppu, kuin yllä olevassa kuvassa.


6. Avaa ruusua sen verran, kuin tykkäät. Ja tadaa, sulla on ensimmäinen suodatinpaperiruusu tehtynä! :)

Itse olen liimannut ruusut styroxpalloihin kuumaliimalla. Suurin osa ruusuista on halkaisijaltaan 8cm palloissa, sen lisäksi olen tehnyt pienempiä ruusuja noin 5cm palloihin. Molemmat näyttävät mielestäni kivoilta.

Tuliko kysyttävää ohjeisiin tms. liittyen? Laitelkaa ihmeessä kommenttia! :)

Ps. Tänään on viimeinen päivä äänestää blogiani!


2 kommenttia:

  1. Moikka! Tätä ohjetta ajattelin hyödyntää itsekin, jos vain sallit? :) piti kysyä, mihin kiinnität pöytäkukat? Ymmärsin että kiinnität ruusukkeet styrox-palloon, mutta mihin kiinnität itse styrox-pallon? Toivottavasti ymmärsit, mitä tarkoitin! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu tottakai saa hyödyntää, ihanaa että pääsevät ohjeet muillekkin käyttöön! :) Eli tosiaan styroxpallot ruusuineen asetan lasipurkkeihin, jotka olen koristellut. Pallo ei valahda purkin sisälle, kun ruusuilla on sen verran kokoa. Joissakin postauksissa näitä valmiita asetelmia näkeekin. :)

      Poista